zondag 10 februari 2013

Statement ketting met studs




Op internet, op tv, in tijdschriften en op straat, je ziet ze bijna overal: statementkettingen. Een opvallend sieraad, wat je hals siert..

Statement kettingen vind ik erg leuk staan bij hoge blousen of bij wat hogere shirtjes. Maar het kan natuurlijk ook bij een shirt wat iets lager valt. Hieronder enkele voorbeelden van statement kettingen:





(Bron: www.weheartit.com)
Op internet vond ik een leuke DIY voor een soort van geweven ketting. Je kunt deze DIY  op de blog van honestlywtf vinden.

Materiaal
- Een lange (oude) ketting van minstens 35cm, die je kunt verdelen in 2 stukken;
- Borduurgaren (te verkrijgen bij o.a. action);
- Studs om te rijgen (opnaaibare studs), degene die ik gebruik zijn gunmetal in 8 mm (online te verkrijgen  
   bij Go Studs);
- Nietstiften (online te verkrijgen bij hoblit of andere hobby winkels).

Gereedschap
- Schaar;
- Rondbektang (te verkrijgen bij o.a. Xenos of hobby winkels);
- Eventueel een platbektang (niet perse nodig).

DIY
Leg de twee kettingen langs elkaar. Knip een stuk borduurgaren af (tenminste 1 meter) en bevestig dit met een stevige knoop aan het uiteinde van de ketting. Rijg vervolgens het borduurgaren door de andere ketting. Vervolgens rijg je de rest van de ketting met de borduurgaren. De manier die ik het fijnst vind is:
Haal het borduurgaren er aan de voorkant van de linkerketting door. Het borduurgaren ligt nu achter de linkerketting;
Trek hem nu naar het midden, zodat het borduurgaren tussen de twee kettingen ligt.
Haal het garen er nu aan de voorkant van de rechterketting door. Hierdoor ligt het borduurgaren weer achter je ketting en leg je hem weer in het midden van de ketting.

In het begin is het even lastig, omdat je ketting dan nog niet ‘strak’ aan elkaar zit. Ik had hier zelf ook wat moeite mee, maar het is even doorzetten. Na een paar keer deze techniek te hebben herhaald, zul je zien dat je een soort ‘kruisjes’ patroon tussen de twee kettingen krijgt. Misschien vind je zelf nog wel een fijnere techniek!  Op de website van honestlywtf kun je deze techniek ook terug vinden.

Zodra je aan het eind van de ketting bent gekomen, leg je weer een stevige knoop. Mocht je (net als ik hihi) je draad te kort hebben geknipt, maak er dan een stuk draad aan vast met een klein knoopje. Werkt prima! Deel 1 is nu klaar.

Pak nu de nietstiften en de studs. Haal een nietstift door een stud. Maak met de rondbektang aan de andere kant van de nietstift een oogje/haakje. Dit doe je door de nietstift tussen je rondbektang te nemen en een draaiende beweging te maken. Dit ziet er ongeveer zo uit (alleen aan de andere kant zit dan het afgevlakte 'kontje' van de nietstift):
Maak nu het haakje aan je ketting vast. Ik ben in het midden begonnen en heb daarna naar de zijkanten gewerkt. Hierdoor kon ik goed zien tot hoe ver ik de studs wou doen (en kon ik tussendoor even passen).
Nu nog even het haakje dicht maken met je tang. Je kunt hiervoor ook een platbektang gebruiken.



En klaar is je DIY statement ketting!



Mocht je zelf een gave statement ketting hebben gemaakt, vrees dan niet om hem hieronder te posten! En nieuwe ideeën zijn ook welkom!

Liefs,
Lindy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten