donderdag 14 februari 2013

Twisted dreads & Duo dreads met Dreadshop.

 
In mijn vorige bericht liet ik jullie kennis maken met woldreads. Daarin vertelde ik wat woldreads zijn en hoe dat je deze kan maken. Toen liet ik zien hoe je woldreads in een kleur kunt maken. Maar hey! daar houden de mogelijkheden echt niet op hoor! Vandaag ga ik jullie laten zien hoe je twisted woldreads en duo woldreads kunt maken.

Wat zijn twisted dreads? En wat zijn duo dreads?
In het vorige bericht vertelde ik jullie al dat er verschillende soorten dreads zijn en dus ook woldreads. Dat woldreads hele zachte dreads zijn die ook nog eens erg licht van gewicht zijn. Daardoor draagt het ook een stuk prettiger. Ik liet jullie woldreads in een kleur zien.
 
Maar hey! Bij een kleur dreads houd het echt niet op hoor! Als je zelf woldreads gaat maken kun je ook werken met meerdere kleuren. Hoe je dat kunt doen laat ik jullie vandaag zien. Maar eerst laat ik jullie zien wat voor dreads je met meerder kleuren wol kunt maken.
 
Twisted dreads.

Eigenlijk zegt de naam het al een beetje. Twisted dreads, 'gedraaide dreads'. Eigenlijk zijn deze dreads hetzelfde als de gewone woldreads. Maar in plaats van een kleur zijn dit dreads met twee kleuren die in elkaar gedraaid zijn.
 
Het voordeel van zelf twisted dreads maken is dat je eindeloos kunt variëren en combineren. Je kiest zelf de kleuren die jij mooi vind en bepaald zelf hoe strak je de dread in elkaar draait. Hoe strakker je het in elkaar draait hoe dichter de kleuren bij elkaar komen. Als je het losser in elkaar draait komen de kleuren wat verder uit elkaar.
 
Duo dreads.
Naast de twisted dreads heb je ook nog de duo dreads. Dit zijn ook dreads die uit twee kleuren bestaan. Deze zijn niet in elkaar gedraait zoals de twisted dreads maar deze lopen over van een kleur in een andere kleur. Het lijkt een beetje op het ombre/dip dye effect wat je nu veel ziet.
 
Ook voor de duo dreads geld dat als je ze zelf gaat maken je eindeloos kunt variëren en combineren. Je kiest zelf wat je mooi vind!
 
Je weet nu wat twisted dreads & duo dreads zijn. Ik ga je aan de hand van een DIY uitleggen hoe dat je deze woldreads zelf kunt maken. En wees niet bang! Ook deze dreads zijn helemaal niet zo moeilijk om zelf te maken!
 
'You need' Voor twisted dreads & Duo dreads.
-Wol voor dreads. Dit wol kost 3,45 voor een zakje. In een zakje zit 50 gram. Een aaneengesloten stuk van ongeveer 2 tot 2,5 meter. Je maakt hier ongeveer 6 dikke of 12 dunne dreads mee. Het wol is verkrijgbaar in 23 kleuren. De kleuren die ik gebruikt heb zijn: donkerbruin, lichtbruin, babyroze, felroze, lichtblauw en donkerblauw.
-Olijfzeep. Dit kost 2,25 per 25 gram. Olijfzeep gebruik je in combinatie met warm water. Hierdoor gaan de schubben van het wol open, waardoor het goed gaat vilten tot dreadlocks.
-Een plantenspuit. In de plantenspuit doe je het warme water en de olijfzeep.
-Een bamboematje. Dit gebruik je om je dreads 'te rollen'.
-Een antislipmatje. Hierop ga je straks je dreadsrollen met het bamboematje.
-Een rolmaat.
-Een schaar. Een stofschaar werkt het best.
-Een plek waar je de dreads kan laten drogen.

De wol en de olijfzeep komen van de Dreadshop.
Jep, precies hetzelfde als de vorige keer!
 
 
Twisted woldreads.
En we kunnen weer aan de slag!
Misschien valt het je al op maar een aantal stappen zijn hetzelfde als de vorige keer!
 
We beginnen weer met het vullen van de plantenspuitt met warm water en olijfzeep. Het zakje met olijfzeep van de dreadshop bevat 25 gram. Doe ongeveer de helft in de plantenspuit. Als het water dan koud is geworden kun je nog een keer warm water met olijfzeep maken.
 
 
Dan kun je het wol gaan afmeten.
 
Lengte van een dread x 2 - 10%
Ik wilde graag dubbele dreads van 40 cm lang maken.
40 cm x 2 = 80 cm voor een dubbele dread - 10% (=8cm) = 72 cm.

 
 
Je denkt nu misschien: 'Hey wait whut? Twee dezelfe foto's?' Dat klopt maar het zijn niet twee dezelfde foto's. Je zult merken dat het wol wat dik is. Als je van dikke dreads houd moet je er niets meer aan doen. Maar het is mooier als je het wol splijt.
 
De vorige keer vertelde ik al dat het handig is om het wol een keer te splijten. Dat je dan dunne dreads krijgt. Nu maak je twisted dreads. Dat zou betekenen dat als je de twee kleuren in elkaar draait het wol weer net zo dik is als voor het splijten. Daarom moet je het wol twee keer splijten.
 
Dus een keer spijten. De halve sliert wol die je dan over hebt splijt je nog een keer.
 
 
Draai de twee kleuren in elkaar. Dit hoef je niet heel strak te doen. Losjes is goed genoeg. Ook als je strak gedraaide dreads wilt hoef je het nu nog niet strak te doen. Dit komt later.
 
 
Leg de antislipmat op een plek waar het nat mag worden. Het bamboematje erop en daarop het gedraaide wol. Pak de plantenspuit er bij en spray het wol goed nat. Ben niet te zuinig met het nat maken. Als je het wol goed natmaakt werkt dat het gemakkelijkst.
 
 
Vouw het bamboematje dubbel met het natte wol er tussen. Je kunt je gaan beginnen met het rollen van de dread. Dit kan met een hand maar dat kan ook met twee. Het is even kijken wat voor jou het gemakkelijkst werkt. Maak een rollende beweging naar boven en naar beneden met behulp van het bamboematje.
 
Herhaal dit over de hele lengte van het wol. Je zult merken dat er een dread begint te ontstaan. Bekijk zelf even hoe strak jij de kleuren gedraaid wilt hebben. Als je merkt dat je de dreads nog strakker gedraaid wilt hebben moet je het volgende doen:
 
Draai de dread zelf nog een paar keer op. Op dezelfde manier als dat je het wol in elkaar gedraaid hebt. Doe dit niet te strak. En rol de dread weer tussen het bamboematje. Kijk daarna of je het nu wel goed vind. Als dat het geval is ben je klaar. Niet strak genoeg? Herhaal deze stap dan totdat je het strak genoeg vind.
 
 
 
Als je klaar bent met het rollen van de dread zul je merken dat deze nog erg nat is. Hang de dread dus op een plek waar het nog wat na kan druppelen en kan drogen.
 
 
Zoals ik eerder al vertelde kun je eindeloos variëren en combineren met kleuren. Zelf maakte ik een lichtblauw/donkerbruine, lichtblauw/donkerblauwe, lichtbruin/donkerbruine en een felroze/ babyroze twisted woldread.
 
Duo dreads.
Dan wil ik jullie nu graag laten zien hoe dat je duo woldreads kunt maken. Omdat ik anders twee keer hetzelfde verhaal ga vertellen sla ik de meeste stappen even over. Ik denk dat het wel duidelijk is hoe dat je het wol moet knippen, nat moet maken, moet rollen en laten drogen. Als dat nog niet helemaal duidelijk is raad ik je aan de stappen van de twisted woldreads of mijn vorige bericht over woldreads even rustig door te lezen. Dan wordt het vanzelf duidelijk.
 
 
Nadat je het wol op maat geknipt hebt en nat gemaakt hebt kun je aan de slag met het rollen van de duo woldreads. Ik leg uit hoe ik dit gedaan heb aan de hand van de  kleuren die ik op de foto hierboven gebruikt heb.
 
Het werkt het gemakkelijkste als je het roze wol wat uit elkaar trekt zodat er een wat ruime onderkant aan het wol ontstaat. In de ruime onderkant leg je het het bruine wol. 'Vouw' het roze wol om het bruine wol heen. Zodat je het begin van het bruine wol niet meer kunt zien. Dit zit verstopt in het roze wol. Het bruine wol komt natuurlijk wel nog een stukje onder het roze wol uit.
 
Daarna kun je aan de slag met het rollen van de dreads. Ik raad je aan om te beginnen bij het stukje waar de twee kleuren in elkaar gaan. En daarna de rest van de dread te doen. Besteed bij de overgang van de kleuren goed de tijd aan het rollen van de dread zodat je zeker weet dat deze goed in elkaar zit.
 
 
Je zult merken als je dit goed doet dat beide kleuren wol 'aan elkaar' gaan zitten. Als dit gelukt is kun je ook deze dreads te drogen hangen.
 
 
Eerder vertelde ik dat je eindeloos kunt variëren en combineren met kleuren. Zelf maakte ik een lichtbruine/felroze, lichtbruien/ babyroze, felroze/donkerbruine en een lichtbruine/donkerbruine duo woldread.
 
Tot slot geef ik jullie dezelfde tips mee als de vorige keer voor het maken van twisted woldreads en duo woldreads.
 
TIPS:
-Rol de puntjes van de dreads ook goed dan is het eindresultaat veel mooier!
-Als je veel dreads gaat maken, maak tussendoor je werkplek ook een keer droog!
-Is het water in de plantenspuit koud geworden? Vervang het dan voor een nieuwe mix van olijfzeep en wam water!
 
 
Ik vond het maken van de twisted dreads en de duo dreads echt super leuk om te doen. Het is veel gemakkelijker dan ik gedacht had en het eindresultaat was echt super mooi! De dreads zijn erg zacht en vallen goed. Het maken van de dreads is ook erg leuk om te doen. Je bent er wel een middag aan kwijt maar het is de tijd meer dan waard. Als je de tijd ervoor hebt en het leuk vind om te doen zou ik het zeker zelf maken.
 
En ook al heb je twee linker handen, jij kunt dit ook! ;)
 
Liefs Melissa.
 
ps: Stay tuned want dit was nog niet de laaste dread DIY!
 
 
 
 
 



 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten